
Naturmælk øgede omsætningen med mindre mælk
Naturmælk har netop indsendt regnskabet for 2021/22. Og selvom omsætningen er steget små 20 mio. kr til 387 mio. kr., så jubler mejeridirektør Leif Friis Jørgensen ikke lige frem. Mejeriet er således presset af prisstigninger på energi, emballage og distribution, hvilket også gælder for selskabets andelshavere. Så samtidigt med, at Leif Friis Jørgensen har hævet priserne på de mange mejeriprodukter fem gange i regnskabsåret, så har han hævet afregningen til mælkeproducenterne 6 gange, så mælken i dag afregnes over en krone højere i forhold til for ét år siden. Det siger direktøren til Agriwatch.dk, hvor han forklarer, at mejeriet har sendt det absolut maksimale beløb ud til sine andelshavere, så årets resultat havner på beskedne 2,9 mio. kr.
Naturmælk indvejede fire procent mindre mælk, og på den baggrund er det efter omstændighederne tilfredsstillende, at man har formået at øge omsætningen. Men der er fortsat store udfordringer i et svært marked med inflation og forbrugere, der er pressede på pengepungen.
- Jeg kan glæde mig over, at det er lykkedes os at få udnyttet og afsat vores mælkemængde på nogenlunde fornuftig måde de seneste måneder. Men der er for mange ændringer i gang til, at jeg tør give et svar på, hvordan verden ser ud om seks måneder, siger Leif Friis Jørgensen til Agriwatch.dk. I interviewet erkender han samtidigt, at økologiske mejeriprodukter har haft svært ved at holde samme prisstigninger som konventionelle varer, hvilket formentlig giver en fordel til kollegaerne i Arla Foods, som primært er funderet på konventionel mælk.