Plantedrikke har længe været en underskudsforretning for Arla, som nu har besluttet at udfase sine plantedrikkene i supermarkederne i Danmark og resten af Nordeuropa.
Det er Jyllands-Posten, som tirsdag den 7. januar skriver om de skuffende salgstal i detailhandlen, der får Arla til at droppe plantedrikkene under mærket Jörd.
Ifølge artiklen er der to tendenser, som har fået forbrugerne til at svigte plantedrikkede. Dels har inflationen betydet, at forbrugerne er gået efter pris og idet hele taget er blevet lidt mere konservative i deres indkøb, hvilket er gået ud over de lidt dyrere og nyere plantedrikke. Dels er mange forbrugere blevet mere interesserede i sundhed og ernæring – og har erkendt at mange plantedrikke har en ringere næringsværdi end f. eks komælk.
Arla vil fremover fokusere salget af plantedrikke til restauranter og hoteller i stedet for detailhandlen. Arlas selskab for plantedrikke Jörd International har tabt sammenlagt 158,2 mio. kr., siden selskabet blev etableret i 2019, skriver Jyllands-Posten.
Foto: Arla