Danskerne fokuserer først og fremmest på smagen, når de handler dagligvarer. Det konkluderer ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.
Landbrug & Fødevarer har i foråret 2024 igen undersøgt, hvad danskerne lægger særligt vægt på, når de køber dagligvarer. På første pladsen over forbrugernes præferencer ligger smagen. Hele 62 procent siger, at de lægger særligt vægt på, om det smager godt. På anden-, tredje- og fjerdepladsen finder man faktorerne ”lav pris”, ”værdi for pengene” og ”god kvalitet”. Fokus i indkøbssituationen varierer lidt alt efter alder.
Rapporten opfordrer til, at man som fødevareproducenter, der skal lancere et nyt produkt, beskriver de sensoriske oplevelser som smag og tekstur i langt højere grad, end hvad sker i dag. Hvis fortællinger om sanseoplevelser gøres til en del af fortællingen om produkternes kvalitet, kan det potentielt være med til at skabe lyst til at prøve produktet, lyder det.
Læs mere HER
Foto: L&F (Pexel/Kevin Malik).