44 procent af alle danskere spiser hytteost eller bruger hytteost som ingrediens i madlavningen, viser en undersøgelse.
I går skrev vi her på hjemmesiden, at hytteost var den største virale madtrend i 2024. Ny undersøgelse fra mejeriforeningen viser, at hytteost også hitter i den virkelige verden i Danmark. I undersøgelsen angiver 44 procent af de adspurgte, at de spiser hytteost eller bruger hytteost som ingrediens i madlavningen. 18 procent – især børnefamilier – bruger hytteost ugentligt.
– Hytteost er et spændende mejeriprodukt, fordi det både kan spises, som det er eller bruges til at tilføje smag og fylde til for eksempel et vegetarisk måltid. Hytteost er også oplagt som et mellemmåltid, i dips og bagværk, og det kan anvendes både i det søde og i det salte køkken. Dét, tror jeg, tiltaler mange, siger Mejeriforeningens ernæringschef, Merete Myrup i en artikel på mejeri.dk
Hytteost er også meget proteinrigt, og i følge undersøgelsen betragter 48 procent af de unge 20-29-årige uden børn hytteost som en del af en sund kost. På tværs af aldersgrupper er det 37 procent, der ser hytteost som en del af en sund kost.
Mammen Mejerierne er et af de mejerier, der oplever den stigende efterspørgsel. Her har man det seneste skruet betydeligt op for produktionen.
– Det går virkelig stærkt. Efterspørgslen er vokset meget mere det seneste år, end vi havde forestillet os, men det har været spændende at opleve, og en udfordring at være med til. Det er noget særligt at producere hytteost, og vi har haft så travlt, at vi har måttet lære ekstra folk op til den specialiserede produktion, siger udviklingschef og medejer af Mammen Mejerierne, Peter Staunsbæk til mejeri.dk.
Ifølge mejeri.dk er Mammen Mejerierne det eneste mejeri, der producerer hytteost i Danmark – både under eget varemærke og som private label.
Læs mere HER
Foto: L. Walsh