De seneste års vækst er aflæst af stagnattion og fald, oplyser Frederik Madsen fra Plantebranchen til Fødevarewatch. Plantedrikke viser dog lille vækst.
I en årrække har salget af plantebaserede fødevarer haft store vækstrater, om end disse er beregnet fra et lavt udgangspunkt. Men sidste års inflation har knækket denne vækst og forbrugerne søger atter mod velkendte, billigere produkter og fravælger de nye plantebaserede alternativer.
– I en årrække var plantebranchen præget af meget høje årlige vækstrater på 20-40 pct. I branchen var forventningen, at den udvikling ville fortsætte, men realiteten er, at vækstkurven har fået et hårdt knæk ned det seneste år, siger Frederik Madsen, sekretariatschef i brancheorganisationen Plantebranchen til Fødevarewatch.
Frederik Madsen oplyser, at branchens samlede omsætning nu er fladet ud og har stabiliseret sig med en markedsandel på ”omkring 2 pct.” Han forklarer yderligere, at salget af plantedrikke dog fortsat stiger, mens salget i de øvrige kategorier af plantebaserede varer er stabilt eller faldende målt i mængder. Med et salg på 19,7 mio. liter i 2023 er plantedrikkene således den største succes blandt de nye plantebaserede produkter, hvilket skal sammenholdes med, at mælkesalget ligger på ca. 400 mio. liter.
Læs hele artiklen på Fødevarewatch HER