Svenske Oatly taber epokegørende retssag ved britisk domstol. Havredrik-selskabet må ikke længere bruge sin mærkning ’Post Milk Generation’ på kartonerne.
Den svenske producent af havredrik, Oatly, må ikke længere bruge sit markedsføringsslogan “Post Milk Generation” på sine kartoner. Det skriver Dairy Reporter og referer til en afgørelse ved den britiske appeldomstol i november.
Afgørelsen begrundes med, at brugen af ordet “milk” i varemærket strider mod både britiske varemærkeregler og EU’s artikel 78(2) i forordning nr. 1308/2013, som forbeholder mejeribetegnelser til produkter fremstillet af animalsk mælk.
EU-reguleringen definerer mælk som “den normale yversekretion opnået fra en eller flere malkninger uden nogen tilsætning eller fratagelse.” Reglerne forbyder også brugen af betegnelser som valle, fløde, smør og yoghurt til at beskrive plantebaserede produkter.
Afgørelsen har vidtrækkende konsekvenser for plantebaserede fødevaremærker i Storbritannien. Den gør det i praksis ulovligt for alternative mejerimærker at bruge traditionelle mejeribetegnelser i markedsføringen og sikrer, at disse betegnelser forbliver eksklusive for animalske produkter.
Bryan Carroll, general manager for Oatly UK & Ireland, var skuffet og kritiserede afgørelsen som en forhindring for forbrugerens valg og bæredygtighedsindsatser.
Læs mere i Dairy Reporter HER
Foto: Oatly