Når de danske stjernekokke får Michelinstjerner, har det også betydning for de danske fødevareproducenter
Da der i går blev uddelt Michelinstjerner ved Michelin Guide Ceremony Nordic Countries i Anneberg Kulturpark i Odsherred, var Landbrug & Fødevarer med som partner og repræsentant for det danske fødevareerhverv.
– Michelin-uddelingen har stor betydning for Landbrug & Fødevarer – ikke mindst på grund af den markante vækst i antallet af restauranter med Michelinstjerner siden 1983. Stjernerne er med til at positionere Danmark som et gastronomisk foregangsland og som en attraktiv destination for gastro-turister. Samtidig øger stjernerne opmærksomheden omkring danske fødevarer på eksportmarkederne, og understøtter fortællingen om dem som produkter af høj kvalitet, siger Mette Gammicchia, afdelingschef for Marked, Fødevarer & Gastronomi i Landbrug & Fødevarer i en pressemeddelelse.
Flere af de producenter, der leverer til Danmarks Michelin-restauranter, oplever samarbejdet med topgastronomien som en uvurderlig del af deres faglige og forretningsmæssige udvikling – blandt andre mejeriet Naturmælk i Sønderjylland.
– Vi er enormt stolte af at være leverandør til mange af landets stjernekokke. Det er en fornøjelse at samarbejde med så dedikerede og ambitiøse køkkener – man kan kun blive stolt, når vores produkter indgår i nogle af de mest kreative og gennemarbejdede retter. Samarbejdet udfordrer os løbende på både kvalitet og produktudvikling. Kokkene stiller høje krav, og det styrker vores forståelse for både nyskabelse og præcision, siger Leif Jørgensen, direktør i Naturmælk. Han fortsætter:
– Vi er heldige, at få lov at udvikle nye produkter i tæt dialog med dem. Vores nyerhvervelse, Hårbølle Mejeri, har tilføjet nye nuancer til både mejeriscenen og kokkenes råvarepalet. Og samarbejdet er ærligt – kokkene holder os skarpe og siger til, hvis noget skal justeres. Det skal være den rigtige kvalitet, leveret til tiden. Den gensidige tillid og det fælles fokus på håndværk skaber en vigtig synergi, der hele tiden driver os fremad, siger Leif Jørgensen, direktør i Naturmælk.
Du kan læse hele pressemeddelelsen her.
Logo: Landbrug & Fødevarer