Forbrugertendenser og lavere irske mælkepriser løfter resultatet for norske TINE Gruppen i andet tertial 2024 (maj-august), hvor salgsindtægterne er på 9,5 milliarder NOK – en stigning på 3,5 procent sammenlignet med andet tertial i 2023.
I en pressemeddelelse skriver TINE SA, at væksten først og fremmest drives af en generel gunstig prisudvikling og øget efterspørgsel efter smagstilsat mælk og proteinrige mejeri- og madlavningsprodukter. Salgsvæksten for den norske del af virksomheden, TINE SA, steg med 6,2 procent i andet tertial sammenlignet med samme periode sidste år.
– Selvom salget af konsummælk er faldet gennem mange år, viser væksten inden for proteinrige mejeriprodukter, smagstilsat mælk og yoghurt, at forbrugerne har stor tillid til kvaliteten af norske mejeriprodukter – og norsk mælk. Forbrugervaner ændrer sig – og vi skal hele tiden ændre os i takt med forbrugeren – og gerne selv være trendsættere, siger koncernchef i TINE Ann-Beth Freuchen i pressemeddelelsen.
Lavere irske mælkepriser
Salgsindtægterne for TINE International var 7,8 procent lavere i andet tertial 2024 sammenlignet med samme periode sidste år. Justeret for valuta er salget reduceret med 9 procent. Lavere salgsvolumener i USA og Storbritannien, modvirkes noget af højere volumen og pris i Sverige. Det samlede salg af Jarlsberg i tertialet er på niveau med sidste år. Lavere irske mælkepriser i maj og juni styrker dog driftsresultatet for den internationale virksomhed, men den positive effekt aftager i sidste del af tertialet.
– Vi skal fortsætte med at styrke Jarlsbergs position på et konkurrenceintensivt marked i USA. I fremtiden skal vi styrke brandingen og vi har klare ambitioner om at se resultater af dette arbejde i løbet af de kommende år. Ellers er det glædeligt at se, at markedet i vores internationale nærområder, såsom i Sverige, er i positiv udvikling. Norvegia findes nu i 20 procent af dagligvarebutikkerne i Sverige, og tilstedeværelsen vokser videre. Samtidig tager det lang tid – og kræver et planmæssigt arbejde over flere år – at opnå gode positioner på nye markeder, siger Freuchen.
Se pressemeddelelsen HER