Overskuddet voksede i 2023 til 92,2 mio. DKK, hvilket skyldes en strammere markedsstrategi med fokus på de lukrative markeder, skriver Fødevarewatch.
Uhrenholt med hovedsæde i fynske Middelfart har netop aflagt regnskab for det forgangne år. Og det er ganske pæne tal, lyder det fra CEO Sune Uhrenholt (-foto). Handel og i begrænset omfang egenproduktion af mejeriprodukter (Grøndal og Ullerslev Mejeri) samt en lille del handel med frosne grønsager (5 pct.) har nemlig været en bedre forretning, selvom den samlede omsætning ligger uændret på 2,9 mia. DKK. Overskuddet er således vokset fra 24,5 mio. DKK i 2022 til 92,2 mio. DKK i 2023, skriver Fødevarewatch, som har talt med Sune Uhrenholt.
– Vi har fokuseret mere på de produkter, vi tjener flere penge på, og mindre på de produkter, der ikke er så mange penge i, siger han til Fødevarewatch. Selskabet opererer på 120 markeder, som man ifølge Sune Uhrenholt har været igennem med en tættekam for at prioritere indsatsen der, hvor indtjeningen er højest. Dertil kommer, at man har været begunstiget af lavere råvarepriser, hvilket har været forudsætning for at tilbageerobre nogle tabte kontrakter i de foregående år.
I interviewet forklarer Sune Uhrenholt, at man er bekymret for en forestående CO2-afgift på dansk og europæisk landbrug, som kan få uheldige konsekvenser for konkurrenceevnen. Derfor forsøger Uhrenholt at gardere sig med stigende fokus på produktion fra lande udenfor EU.
Læs hele nyheden på Fødevarewatch HER (-kræver abonnement).