En del af ”den hvide mafia”
Anne Sophies karrierevalg som mejeriingeniør var tæt knyttet til hendes opvækst. “Som mange andre inden for ‘den hvide mafia’ havde jeg lidt kontakt med branchen i forvejen via mine forældre,” fortæller hun med et smil. Hendes mor arbejdede nemlig med afsætning af mejeriprodukter, mens hendes far var ansvarlig for mejeriernes arkitektkontor.
“Mejeriingeniøruddannelsen tilbød en bred vifte af muligheder, og jeg har altid vidst, at jeg ikke skulle regne på rør og pumper, men snarere arbejde med den mere kommercielle side af industrien,” siger Anne Sophie.
Hendes karriere begyndte som produktudvikler, hvor hun hurtigt fandt en passion for innovation. “Det var spændende at arbejde midt imellem produktforståelse og markedsanalyse,” fortæller hun. Dette førte til forskellige roller inden for Arla, hvor hun blandt andet arbejdede som Global Category Manager og Senior Key Account Manager i Arla Foods Ingredients samt Head of Commercial Innovation i Arla Danmark.
Skiftet til Carlsberg
Efter mere end elleve år hos Arla, opstod der pludselig en ny mulighed.
“Egentligt var det meget tilfældigt. Jeg klikkede på en LinkedIn-mail, som jeg normalt bare ville have smidt i skraldespanden. Og op kom en stilling som innovations- og porteføljedirektør i Carlsberg,” forklarer Anne Sophie. Skiftet til Carlsberg betød en mulighed for at arbejde endnu tættere på innovationsmarkedet og tage ansvar for en bred portefølje inden for drikkevarer.
“Jeg er stadig meget begejstret for mejeriindustrien, men det er sundt at få indblik i, hvordan andre fødevarevirksomheder driver forretning og innovation,” siger hun.
En skæv vej i en traditionspræget branche
At tage en lidt skæv vej i en ellers meget specialiseret uddannelse har været både udfordrende og givende for Anne Sophie. “Det har været en udfordring at tro på at tage den solide baggrund som mejeriingeniør og bruge den i en ny retning. Men det har også været fedt, fordi det har givet mig en unik profil,” siger hun.
Og når Anne Sophie ser tilbage på sin karriere, står de store oplevelser også i kø. Særligt husker hun et kommercielt samarbejde med Disney, hvor hun var med til at udvikle en række børnerettede mejeriprodukter.
“Det var en gigantisk oplevelse at samarbejde med Disney og samtidig drive en agenda for bedre produkter til børn,” fortæller hun. Arbejdet involverede både produktudvikling og en politisk dimension, hvilket gjorde det ekstra spændende.
Innovationsniveauet er højt
Anne Sophie har stor respekt for den danske mejeriindustri. “Jeg synes, det er en branche med høj kvalitet og et højt innovationsniveau. Der er en stærk branchekultur, især blandt mejeriingeniører, hvor netværk og vidensdeling er centrale elementer,” bemærker hun. Denne tætte kultur og samarbejde ser hun som noget helt særligt for branchen.
Og hvis Anne Sophie skal spå om fremtiden, håber hun at fortsætte med at drive stærke forbrugerinnovationer. “Jeg har et kæmpe drive i at være forbrugerorienteret og vil gerne fortsætte med at levere produkter, der møder reelle forbrugerbehov og skaber værdi for både branche og forbruger,” afslutter hun.
Download vores app her