Brian så muligheder fra første dag
Brians arbejdsliv har været fyldt med spændende muligheder. Alligevel fremhæver han sin allerførste stilling på Nordenskov Mejeri som noget helt særligt:
”Jeg husker min tid på Nordenskov Mejeri som en periode, hvor jeg udviklede mig rigtig meget. Den gamle mejeribestyrer Svend Erik Skov var af den gamle skole, rent ledelsesmæssigt, og han lærte mig utrolig meget. Han var som en slags far for mig, og det var jo også ham, der gav mig idéen om en karriere i mejeribranchen,” fortæller Brian.
Også tiden i Taulov Mejeri har været med til at forme Brians karriere – især ledelsesmæssigt:
”Min tid på Taulov Mejeri var fyldt med udfordringer. Især for mig, der havde en lederrolle. Jeg var jo med til at starte mejeriet op og skulle hyre folk fra forskellige mejerier og have dem til at arbejde sammen i dagligdagen. Der skulle skabes en helt ny ånd med en ny medarbejderstab, der skulle køres sammen og fungere med hinanden. Det var fyldt med udfordringer, men også meget spændende, og jeg tog så meget med mig videre i rygsækken,” siger han.
Efterspørgsel på det globale marked
De seneste par år har budt på mange fremskridt i mejeribranchen. Det gælder også på Barrit Mejeri, hvor Brian Madsen har sin daglige gang. Spørger man ham om de seneste 5 års største successeer, er han heller ikke i tvivl:
”Vi har gjort enorme fremskridt på produktionsfronten. Kvaliteten på vores flødeost er højnet ved hjælp af nye maskiner, ligesom vi nogle år har næsten fordoblet produktionen. Vi er også begyndt at lave flødeost i bæger, og det har været spændende at få det etableret,” siger han stolt.
Barrit Mejeri eksporterer det meste af osteproduktionen til udlandet – og det globale mejerimarked er noget, der både er en succes og en udfordring, mener Brian:
”Danske mejerivarer har et godt ry i udlandet. Det ser vi også her på mejeriet, og vi eksporterer f.eks. vores flødeost til Japan, hvor der er enorm efterspørgsel. Samtidig ved vi også godt, at vores vare er en luksusvare, og at det kan være en udfordring, når man kigger på prisen. Forbrugere i dag har jo valget mellem varer fra hele verden og kan let finde billigere alternativer.
Når man sammenligner mejeriprodukter på deres pris, er det lidt ligesom at sammenligne pærer og bananer – det er jo vidt forskellige ting og produktionsprocesser, der gør, at prisen er som den er,” siger han, inden han konkluderer:
”Alt i alt synes jeg dog, at fremtiden ser lys ud. Der er brug for vores varer både herhjemme og i udlandet, og det er dejligt, at udlandet også ser Danmark som et af de lande, der er gode til at lave fødevarer. Det kan vi godt være stolte af.”
CV:
Download vores app her