“Der er altid noget nyt, og noget vi kan gøre endnu bedre. Masser af muligheder. Overalt. Både personlig og fagligt. Det er den måde jeg tænker på”, starter Claus Nielsen sin fortælling.
Han blev uddannet mejeritekniker i 1994 og har siden da haft en lang række lederstillinger på Arla Foods-mejerier rundt omkring i Danmark.
Formet af spændende bekendtskaber
Når Claus skal gøre status over sit arbejdsliv, synes han, at han i dag er et rigtigt spændende sted. Esbjerg Mejericenter er et af de helt store mejerier, hvor der blandt andet produceres mærkevarer som Cocio, Matilde og Starbucks.
I alt findes der ca. 500 forskellige produkter og 430 dygtige medarbejdere på sitet i Esbjerg. Og det er især sidstnævnte, der betyder meget for Claus Nielsens arbejdsliv, fortæller han:
“Det er utroligt mange spændende personer og personligheder, jeg har arbejdet sammen med. De har formet mig og bidraget lidt til den person, jeg er i dag”.
Internationalt udsyn
På mejeriet i Esbjerg er der en stor orientering mod udlandet, og faktisk er 80 % af Claus Nielsens tid rettet mod især markederne i Holland, England og Tyskland. Og det internationale aspekt er vigtigt for hans arbejdsglæde:
“Det giver noget andet, at der er en international dimension. Det er så spændende at arbejde sammen med andre kulturer. Det giver mig nye problemstillinger at arbejde med – og nye muligheder,” lyder det fra Claus.
Jörd – en nyklassiker
Det er ikke kun klassikerne og mærkevarerne, Claus er med til at producere i Esbjerg. For ganske nyligt så man nemlig et nyt behov opstå – et behov for et plantebaseret alternativ til de traditionelle mejeriprodukter.
Det blev startskuddet til udviklingen af Jörd, som allerede er blevet taget rigtig godt imod på markedet i indland og udland. Det var et meget komplekst projekt, og med sin forkærlighed for nye udfordringer var Claus selvfølgelig begejstret for at være med på dén rejse:
“Vi skulle bare rykke med det samme på et relativt hurtigt opstået behov. Folk arbejdede i døgndrift, og det var et klasseeksempel på et kæmpe samarbejde mellem udvikling, salg og marketing. Min rolle var at hjælpe teamet med at fungere – få de rette ressourcer til at spille sammen. Og det er et projekt, jeg er meget stolt af, at vi i fællesskab lykkes med,” fortæller han.
At forberede sig på det ukendte
Det er ikke kun Claus, der personligt har hang til forandringer. Som han ser det, er der en kæmpe forandringsparathed i hele mejeribranchen:
“Man kan sige, at man skal kunne lide forandringer, hvis man skal være i mejeribruget,” lyder det fra ham, inden han slutter:
“Man skal være klar til, at ubekendte faktorer kan ændre ens dagsorden fra dag til dag. Nye regler, Brexit, sustainability-agendaer, miljøkrav og lokale kriser er bare nogle af dem. Vi ved ikke, hvad der sker i morgen, så det er interessant at prøve at forberede sig til “det ukendte”.”
CV:
Download vores app her