”Jeg plejer at sige, Haarby Mejeri er mit første barn og Gundestrup er mit andet. I hvert fald mejerimæssigt, jeg har jo tre børn derhjemme,” griner Jørgen med en passion i stemmen, der ikke er til at tage fejl af.
For Jørgen brænder for mejeribrug. Især for ost – og for rygeosten i særdeleshed. Faktisk har han gjort rygeosten til sit speciale, og hans mejeri, Gundestrup Mejeri, har vundet flere priser for deres fynske rygeost.
”Rygeost er den eneste ost af dansk oprindelse. Det er en ost, vi med rette kan være stolt af, og som vi også eksporterer ud over grænserne. Derfor har jeg også gjort meget for at sætte rygeosten på landkortet, kørt flere rygeost-kampagner og været med til at afholde Rygeostens Dag,” fortæller Jørgen Hoff.
Kombineret bryggeri og osteproduktion
Det var tilfældigheder, der gjorde, Jørgen endte i mejeribranchen. Faktisk havde han slet ikke skænket det en tanke, før den lokale mejeribestyrer ringede hjem til hans far og foreslog det. Og læretiden blev skelsættende for Jørgen:
”I min lærertid arbejdede jeg både med smør, pulver, ost og yoghurt – jeg kom hele vejen rundt og fik en fornemmelse for mejeribruget som helhed. Det gik op for mig, at mælk var et smukt produkt, som man kunne lave alt af,” fortæller han.
Da Jørgen i 2007 købte Gundestrup Mejeri, fik han mulighed for at fordybe sig i osteproduktionen. Ovenikøbet kunne han tilføje et bryggeri:
”Bryggeri er min helt store hobby. Og i virkeligheden har det meget til fælles med mejeribrug. Det hele handler jo om kemi og råvarer, og jeg har lært meget af at arbejde med det. På Gundestrup brygger vi vores øl på valle, og det giver en stor sammenhæng,” siger Jørgen.
Rygeost og markedsføringen af den
Når Jørgen skal fremhæve sit mejeris største succes og udfordring, omkredser det ét og samme; nemlig rygeosten.
”Vi har både en styrke og en udfordring i vores rygeost. Vi producerer nemlig et stærkt produkt, som vi med rette kan være stolte af, og som danskerne i højere og højere grad for øjnene op for. I påsken har vi altid enormt travlt, fordi vi skal levere rygeost til forbrugernes såvel som restaurationernes påskefrokoster,” fortæller han og fortsætter:
”Samtidig ved vi også godt, at vi konstant skal markedsføre og brande rygeosten. Vi skal reklamere løbende og hele tiden fortælle den unikke historie om den danske ost, der fortsat er meget undervurderet. Det er et image, vi skal ændre på.”
CV:
Download vores app her