Egentlig hedder det “Arla Foods Svenstrup”. Men navnet “Akafa” har hængt ved, siden man i 1940’erne producerede kasein på stedet. I dag er det i stedet mælkepulver og modermælkserstatning, der bliver produceret på fabrikken i Svenstrup.
De seneste par år er der blevet skruet op for både kapacitet og effektivitet i Svenstrup med Jonna ved roret:
“Vi har arbejdet en del med medarbejdertrivsel og engagement, og det kan ses på KPI’erne. Når folk er i trivsel, går tingene nemmere, og vi skaber værdi sammen,” fortæller Jonna, og fortsætter: “Det er en rigtig god rejse, vi har været på. En viderebygning på en LEAN-rejse, hvor vi har arbejdet med LCO – et program, der sætter linjen i centrum og fokuserer på core teams. Det har højnet effektiviteten og fordoblet kapaciteten, så vi er virkelig lykkes godt med det.”
Røverhistorier og redskaber i Polen
Inden Jonna Mortensen kom til Akafa, er der især to perioder i hendes karriere, der har været særlige for hende. Den ene er hendes fire år som Site Director på to sites i Polen. En position, som hun i første omgang sagde nej til, men endte med at få både røverhistorier og ledelsesredskaber med hjem fra:
“Da jeg havde været på Rødkjærsbro i et par år, blev jeg bedt om at tage med til Polen og sikre, at kvaliteten var i orden på den mozzarella, der skulle produceres dernede. Jeg sagde i starten nej tak til at blive mejerichef – men ombestemte mig hurtigt. Og det var en helt anden verden. Ikke mange kunne engelsk, og jeg kunne ikke tysk/polsk. Så mine tegneevner de var på prøve,” fortæller Jonna.
Det var ikke kun Jonnas tegneevner, der var på prøve i Polen. Hun oplevede også, at det – især i starten – var svært at gebærde sig som leder, når man kommer fra en flad organisation i Danmark, lyder det fra hende:
“Dernede var chefen altså bare CHEF! Så alle var meget underdanige. Alle gjorde, nøjagtigt som jeg sagde – hverken mere eller mindre. Så det kom der altså nogle lidt sjove historier og misforståelser ud af nogle gange. Alt var lidt uden for normalen. Men polakkerne var virkelig arbejdsomme – og jeg lærte også at tænke meget over, hvordan jeg kommunikerede.”
Muhammedkrise og fyringer på første dag
Men Jonna Mortensens rejse i mejeribranchen har også budt på udfordringer af den slags, der heldigvis ikke opstår så ofte. I 2008 startede hun nemlig som Site Director på Bislev Mejeri. Netop det mejeri var den første danske arbejdsplads, der blev ramt, da Muhammed-krisen brød ud januar 2006 og på få dage udfordrede Arlas forretning Mellemøsten.
Efter at være kommet på fode igen, blev mejeriets ordretilgang atter ramt af Muhammedkrisens “bølge to”, og samtidig med at Jonna indtrådte på mejeriet, blev man nødt til at skrue ned for produktionen – og en række medarbejdere blev derfor fyret:
“I Bislev skulle jeg simpelthen fyre folk på min første arbejdsdag på grund af nedgangen i ordrer. Det var en af de mere kedelige oplevelser, jeg har haft i min karriere,” fortæller Jonna.
Føles som en fætter/kusine-fest
Jonna er glad for det store netværk, mejeribranchen giver hende – og hun beskriver, at det næsten føles som en stor fætter/kusine-fest, når branchen samles.
Spørger man hende, hvad der er det særlige ved mejeribranchen i Danmark, er hun ikke i tvivl om, at det er andelstanken. At mejerierne er ejet af landmanden:
“Når vi fx har kunder på besøg fra Østen osv., synes de, at det er meget spændende og interessant, også at vi får det til at køre så godt. Der er en stærk kultur og passion. Man går virkelig op i at lave et godt produkt! Sådan har det været i alle de år, jeg har været med.”
CV:
Download vores app her