Det har ikke altid ligget i kortene, at Kenneth Jensen skulle skabe sig en karriere inden for mejeribranchen. Som ung drømte Kenneth om at arbejde for Mærsk, men blev bidt af branchen efter at have arbejdet som arbejdsdreng på et mejeri. Og da mejeriet tilbød ham en læreplads, sagde han straks JA.
Den pludselige u-vending viste sig da også at være en god beslutning. Kenneth har efter sin læretid kun kravlet videre op ad karrierestigen. Først uddannede han sig til mejeritekniker, så blev han teamleder, afdelingsleder, produktionschef og i dag er han mejerichef. Der har været fuld fart på!
… og så er Kenneth en vaskeægte verdensmester. For Onsild Mejeri og Kenneth har arbejdet benhårdt på at forfine og producere hvid ost, og han har endda været med til at vinde intet mindre end to guldmedaljer, en sølvmedalje og to bronzemedaljer ved Verdensmesterskaberne i hvid ost.
At kæmpe sig igennem samfundskriser
Kenneths lange karriere har dog ikke altid kun været en dans på roser. Hans år i branchen har været præget af forskellige samfundskriser, som også har påvirket mejeriet. Specielt Coronakrisen var en svær udfordring:
“Under Coronapandemien skulle man som mejerichef ikke kun bekymre sig om sit mejeri, men også om ens medarbejdere. Kampen om at holde vores personale ude for smitten var svær. Men vi er kommet godt ud på den anden side – og har kunnet opretholde normal drift. Det kan vi kun være taknemmelige for”.
I dag står mejeriet igen overfor en ny krise – nemlig de voldsomt stigende fødevarepriser. En krise med både forretningsmæssige og personlige konsekvenser. Mejerierne har svært ved at skaffe varer og betale for dem. Og værst af alt – bekymringerne om, hvorvidt kunden kan betale for prisstigningerne.
“Man skal holde en tæt dialog med sælgere og kunder, og så kan man finde ud af, hvordan man skal navigere. Derudover, kan man også overveje andre ting, såsom skal vi finde andre markeder? Det kan være en uløselig opgave, og så må vi finde på noget andet. Vi skal også kunne investere i fremtiden og vores personale”.
Lille branche, stor familie
Samfundskriserne betyder også, at det er vigtigt at hjælpe hinanden i branchen, fortæller Kenneth:
“At vi ikke er en stor branche, gør, at vi er en stor familie. Er man løbet tør for noget, kan man altid hjælpe og drage nytte af hinanden. På salgsniveau er vi konkurrenter, men når vi taler i producentleddet, er vi alle kolleger. Der ligger en underforstået tillid og respekt”.
Kenneth beskriver det danske mejeribrug som innovativ, og han fremhæver også en national dygtighed i branchen, som er kendt ud over landets grænser.
CV:
Download vores app her