Hvordan blev seks måneders udfordring til 25 år på forskellige driftssteder? Det har Kim Bitsch en helt simpel forklaring på:
– Jeg er glad for at arbejde i koncernen! Her er der mulighed for at skifte rolle, så man kan bevare motivationen og udfordringen. Da jeg startede som ufaglært operatør i 1997, tænkte jeg, “det kan jeg da godt lige et halvt år” – og det er så 25 år siden. Men det er, fordi der er masser af udfordringer her.
Et nysgerrigt sind med stærke kompetencer
Kim blev i sin stilling som operatør indtil 2005, hvor han blev tilbudt at blive voksenlærling som mejerist, og det takkede han ja til.
Mejeristuddannelsen blev gennemført, og det skete med så gode resultater, at Kim ikke stoppede der. Han læste videre til procesteknolog med speciale i mejeri. Og Kims tid på skolebænken har sat dybe spor i hans bevidsthed:
– Jeg er stolt af hele vores uddannelsessystem omkring mejeribranchen. Det er unikt, det vi har i Danmark, og vi er stolte af, at vi uddanner folk grundigt. Vi har veluddannede og kvalificerede medarbejdere. Det gør en forskel i det daglige. Vi er heldigvis ikke der, hvor vi kan erstattes af maskiner endnu.
Det var også uddannelsen, der førte til Kims første stilling som procesteknolog på Kruså Mejeri. Men igen stod Kim ikke stille længe. For da en ny mulighed åbnede sig for ham, skyndte han sig at gribe den:
– Jeg har altid godt kunnet lide at bestemme og blande mig lidt. Så jeg greb chancen, da der blev en teamlederstilling ledig på Birkum Mejeri. Og det er jeg rigtigt glad for, at jeg gjorde!
Turen gik over Øresund – og tilbage igen
Efter en årrække på Fyn gik turen over to broer og endte hos Falkenberg Mejeri i Sverige. Her blev Kim ansat som Senior PTU-chef på mejeriet, der havde været lukket i godt og vel to år.
– Mejeriet skulle bygges om til at producere hytteost. Og der var jeg med til at gøre stedet til det, det er i dag. Jeg var der i små tre år, hvor både mejeriet – og jeg selv – oplevede en stor udvikling. Det var en spændende tid, hvor jeg havde glæden af at have min kone med.
Da Kim havde været på mejeriet i Falkenberg i tre år, gik turen atter mod vest. Kim blev nemlig tilbudt en stilling som produktionschef i Brabrand, og det husker kan som en helt unik oplevelse:
– Tre måneder efter, at jeg blev ansat, blev der varslet driftsstandsning. Derfor skulle vi sørge for at lukke ned på en god måde og få medarbejderne godt videre. Det blev en lidt anden opgave end forventet, men det var faktisk spændende at være med til – i fællesskab Arlas HR-afdeling – at få opkvalificeret til nye stillinger. Og det lykkedes endda med næsten alle.
Optimering og forbedring gennem sammenhold
I dag sidder Kim Bitsch i en stilling som Senior Operations Manager på mejeriet i Holstebro. Den stilling indledte han som produktionschef på Holstebro Smør, som kort tid efter fusionerede med Holstebro Flødeost, hvor han endte i en ny ledergruppe.
Arbejdet som Senior Operations Manager er en kulmination på mange års ekspertise inden for mejeribranchen, hvor Kim altid har sat en stor ære i at forbedre og optimere både processer og medarbejdere:
– Jeg vil gerne gøre det bedre og klogere i dag, end vi gjorde i går. Derfor stræber jeg efter det “perfekte”. Du har hele tiden muligheden for at gøre det bare en my bedre. Det trigger mig lidt. Men det giver også udfordringer. Man skal huske at løfte blikket en gang imellem, så det ikke bliver silotænkning. Vi får adgang til flere og flere data – så der også er en risiko for, at man skruer på ting, der påvirker et andet sted negativt.
25 år med kunden og medarbejderne i fokus
Det er kendetegnende for Kim, at han altid har andre i fokus. Dette gælder bl.a. kunderne, som uanset ombygninger, udskiftninger eller Corona har ligget forrest i Kims bevidsthed.
– Vi har altid haft fokus på at få produceret det, vi skal. Det er nemlig vores opgave, at fru Jensen altid kan hive mejeriprodukter ned fra hylden i supermarkedet, når hun har brug for det.
Men det er ikke muligt at stille kunden tilfreds, hvis man ikke plejer de mennesker, der hver dag skal udføre et stort stykke arbejde på mejeriet. Derfor har Kims medarbejdere, og især deres sikkerhed, været genstand for stort fokus og udvikling gennem hans mange år i mejeribranchen – med stor succes.
– Jeg er stolt af arbejdet med at minimere arbejdsulykker og sikre arbejdsklimaet generelt. Stolt af, at det har vundet gehør. Der er heldigvis noget mere omsorg for medarbejderne i dag, og de tænkes meget mere ind i alt end for 25 år siden!
CV:
Download vores app her