Personportræt

René Nørgaard: Mennesker, udvikling og mozzarella

Efter han fandt vej ind i mejeribranchen, var René Nørgaard ikke i tvivl om, at han ville blive hængende. Her erfarede han, at der er højt til loftet, masser af udviklingspotentiale – og det allervigtigste; forståelse for, at det er medarbejderne, der løfter virksomheden.

René Nørgaard startede sit arbejdsliv et helt andet sted end mejeriverdenen. Efter at være blevet uddannet bioteknolog, tilbragte han fire år hos fiske- og muslingeproduktionsvirksomheder. I 2000 startede han sin rejse hos Arla Foods som produkt- og teknologiudviklingschef i Danmark Protein.

Her beskæftigede han sig med forretningsudvikling og produktionsudvikling inden for valle-området:

“Det var en brydningstid for valleforretningen. Vi gik fra at producere almindelige standardprodukter til nogle meget mere raffinerede produkter og investerede derfor i nye linjer. Det var en spændende og yderst lærerig tid,” fortæller René om sin spæde karriere i Arla. 

Mennesket først

Da han fire år senere landede hos Arinco som produktions- pakkeri- og logistikchef, og et stort personaleansvar fulgte med, lærte han meget om ledelsesdisciplinen, fortæller han:

“Jeg lærte for alvor, hvad der egentlig motiverer mennesker – og også omvendt; hvordan man ikke motiverer dem. At blive hørt, set, respekteret og udfordret på et passende niveau er noget af det allervigtigste. Altid mennesket først!”

Det er ikke kun René Nørgaard, der leder og opererer under devisen “Mennesket først”. Han mener nemlig, at det netop er noget af dét, der gør hele mejeribranchen til noget særligt:

“Mejeribruget som helhed har været dygtige til at forstå og anerkende, at det er os som mennesker, der løfter virksomheden. Det er en branche, der lægger vægt på, at man skal kunne trives som menneske. Uden mennesket – ingen virksomhed. Uden mennesket ingen kunde. Og vigtigst af alt i vores branche; uden mennesket – ingen landmand.”

Plads til udvikling
For René har det været en fornøjelse at få lov til at folde sin passion for bioteknologi ud i mælkens verden. Og selvom der er en stærk tradition i produkterne og måden at producere dem på, er der stadig innovationshøjde, mener han:

“Vi behandler jo ofte traditionelle produkter på nye måder. Man kan adskille mælken i atomer – altså fraktionere den. Det gør vi i mange af vores produktkategorier, hvor vi manipulerer mælkens bestanddele på mange forskellige måder – for at få lige nøjagtigt dét ud af det, som er bedst for kunden. Det er da fascinerende!”

Også i fremtiden ser han et område, hvor der er mulighed for mejeri-nørderi, lyder det:

“Mejeri har jo altid været lig med mælk – men man kan også inden for branchen begynde at introducere nye ingredienser og komponenter. Fx plantebaserede. Det er også en spændende udvikling.”

Mozzarella: et kæmpe potentiale

Som mejeridirektør på Rødkjærsbro og Branderup Mejeri er René i dag med til at producere mozzarella i kæmpe-skala.

Ifølge René ser Arla et stort potentiale i mozzarella. Ikke mindst fordi det er noget nær det ideelle produkt i easy-cooking-verden. Behovet øges bare hele tiden. Derfor arbejder René og hans team også på at udvikle mozzarella-området endnu mere: 

“Vi har i dag et rigtigt stærkt ståsted og anser os selv for at være blandt de ledende på verdensplan. Faktisk bliver en fjerdedel af al dansk mælk forarbejdet til mozzarella! Og vi arbejder på en markant udvidelse af Branderup Mejeri, som i de kommende år vil øge produktionen yderligere,” lyder det begejstret fra René. 

Sådan et projekt er altid en stor satsning – med indbyggede udfordringer og læring. Igen kommer mennesket i fokus hos René:

“Det har været et ret særligt projekt for mig og resten af afdelingen. Når vi tør sætte de rigtige mennesker sammen og tør investere i sådan et projekt – så bliver det faktisk vildt godt. Det lykkes at køre udvikling og drift på samme tid. Det er fantastisk at se en organisation få det til at lykkes.” 

Dansk Arla-mozzarella sælges i dag på samtlige kontinenter, og der leveres produkter til godt 100 forskellige lande. Det er noget, der gør René stolt af at være en del af den danske mejeribranche:

“Det er vildt, at dansk mejeribrug har nået et sted, hvor vi har så stor international impact. Dansk mejeribrug kan bare noget helt særligt,” slutter han.

CV:

  • 1996: Kandidat i Bioteknologi
  • 1996-1999: Kvalitetschef, Rahbekfisk
  • 1999-2000: Teknisk chef, Vildsund Muslingeindustri
  • 2000-2004: Produkt- og teknologiudviklingschef, Danmark Protein, Arla Foods Ingredients
  • 2004-2007: Produktions- pakkeri- og logistikchef, Arinco, Arla Foods Ingredients
  • 2007-2017: Mejeridirektør, HOCO, Arla Foods Ingredients
  • 2017-nu: Mejeridirektør, Branderup og Rødkærsbro Mejeri, Arla Foods

Nyhedsbrev

sendt til dig hver uge

Til dig

hvor end du er

Download vores app her

Copyright ©
2024
Mejerimedier
CVR: 41896981

Søg

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
kalender
maerkedag
stilling
udgivelse
This is a basic text element.