I dag er Thomas Carstensens jobtitel Senior Vice President inden for Planning & Allocation. En lang titel med et spændende job bag, der kræver et konstant øje på markedets forandring og muligheder:
”Jeg arbejder primært med det, vi kalder planning inden for global handel. Altså planlægningen af, hvordan mælk skal fordeles på forskellige markeder. I sidste ende er det et spørgsmål om udbud og efterspørgsel – og man er underlagt alt det, der sker rundt omkring i verden. En tørke i New Zealand har indflydelse på markedet i Asien, og efterspørgslen i Kina påvirker prisen andetsteds.
Det har betydet, at jeg har haft meget stor rejseaktivitet i min karriere. Der er ganske få steder, Dansk Mejeribrug ikke eksporterer til, og det giver mig en stor berøringsflade – fra de multinationale industrivirksomheder til de mindre produktionsvirksomheder og fra østen til det kolde nord. Der er meget stor variation i mit arbejde, og jeg møder en bred pallette af forskellige mennesker og nationaliteter,” fortæller han.
Kriser og vejen igennem dem
Når Thomas Carstensen ser tilbage på sin karriere, er det særligt de globale verdenskriser, han husker. Ikke kun fordi de har været udfordrende; men også fordi, det at arbejde i en krise har vist mejeribranchens evne og vilje til at håndtere uvante situationer.
”Da der var Golfkrig i ’91, og jeg arbejdede i Damman, kunne vi jo ikke bare lukke ned som fødevarevirksomhed. I stedet skulle vi finde nye måder at arbejde på – også selvom det var nervepirrende at vinke farvel til sin kone og sin førstefødte for at arbejde midt i en krig. Det vigtigste var, at vi sikrede vores medarbejdere, så de følte sig trygge,” siger han og fortsætter:
”Det samme gjorde sig gældende under coronapandemien. Køerne fik jo ikke corona; de leverede stadig mælk, så det skulle vi også. Her oplevede jeg et stærkt sammenhold og gode løsninger hvilket ofte er kendetegnende for Arla og mejeriindustrien. Uanset hvad der sker, kommer der mange liter mælk ind hver dag, som skal forarbejdes og distribueres – det er vores arbejdsvilkår, og det ligger dybt i Arlas DNA at leve op til det. Alle medarbejdere har et fælles formål og noget, de skal lykkedes med.”
En branche i konstant forandring
Gennem sin tid i Arla og i mejeribranchen, har Thomas Carstensen været vidne til store forandringer og teknologisk fremgang – fra tiden med poststemplede breve til digital kommunikation, men også den brede globalisering, der sætter sit aftryk på mejeribranchen:
”Der er så mange indgange til de forskellige markeder, og vi er hele tiden under påvirkning af verdensmarkedet. Det er en vigtig del af mit arbejde at følge med i den informationsstrøm, der hele tiden er – og se det i relation til mejeribranchen. Fra kriser og krige til politik og EU-lovgivning; markedspåvirkningen skifter hele tiden,” siger Thomas Carstensen.
Og ser Thomas Carstensen tilbage på sin tid i Arla, er det netop dét, der træder frem; de mange forandringer og den konstante udvikling, der har påvirket hans karriere:
”40 år er lang tid, men selvom jeg har været ansat i Arla i mange år, føles det ikke som om, det er den samme virksomhed. Omsætningen er mangedoblet siden min start, og Arla har selskaber over hele verden. Dette har givet mig mange gode og spændende karrieremuligheder i Arla som jeg er meget taknemlig for,” afslutter han.
Download vores app her