Med en baggrund som ingeniør og en HD i afsætning lå det ikke lige i kortene, at Torben skulle træde ind i mejeribranchen. Men efter at have samarbejdet med branchen i mange år, gav det alligevel mening for ham, da muligheden bød sig. Han så det som et rigtigt spændende nyt skridt i karrieren:
“I min karriere har jeg stort set altid arbejdet i virksomheder, der har arbejdet med mejeri-/fødevarebranchen. Jeg har siddet på den anden side af bordet og kigget ind i mejerierne – og der kunne jeg se en spændende verden, som jeg er glad for at være blevet en del af,” fortæller Torben.
Turn around og innovation i ostebranchen
Med Torben Aarris som ny mand ved roret – og med afsæt i den 132-årige historie – relancerede Them Andelsmejeri fra 2018 sine oste med ny ostekultur, emballage, logo og markedsføring. Og også selskabets ledelsesform blev ændret.
For Torben har et stort højdepunkt i karrieren været netop dén udvikling og turn around, han var med til at skabe:
“Det handler om, at vi har transformeret en virksomhed på nøgletal og hele virksomhedens identitet – grafisk, visuelt, brandingmæssigt – men også hele mindsettet til at være en markedsorienteret, agil spiller på markedet. Det har vi gjort på under 3 år, og det er jeg faktisk stolt af,” lyder det fra Torben, og han fortsætter:
“Vi står i dag for innovation i ostebranchen i Danmark. Vi bevæger og flytter os på trends – og vi har idéer som vi søsætter i den kommende tid.”
Et ubeskrevet blad i udlandet
En udfordring, der står for døren for Torben og det midtjyske mejeri er at få løftet eksporten. Historisk set har Them Andelsmejeri været en hjemmemarkedsorienteret virksomhed, fortæller han:
“Vi har en forholdsvis lav eksportandel på 10 %, og dét er en stor udfordring for os. Vi er velkendte blandt alle, der handler ost i Danmark – men i udlandet er vi endnu et relativt ubeskrevet blad. Det er en meget spændende udfordring at tage hul på. Og det er til at løse!”
Konkurrent-sammenhold og stærke uddannelser
På trods af sin relativt korte karriere i mejeriverdenen, kan Torben Aarris tydeligt mærke, at der er et stort sammenhold som branche:
“Der er selvfølgelig konkurrence mejerierne imellem – men altid en samhørighed i, at vi holder sammen i forhold til udlandet. Jeg oplever en velvilje til at dele erfaringer. Selvfølgelig ikke “produktions-hemmelighederne” – men den branchespecifikke erfaring bliver delt på kryds og tværs.”
På uddannelses-fronten mener Torben også, at mejeribranchen står stærk og har et godt samarbejde på tværs med uddannelsesinstitutionerne:
“Vi har alle drømmen om at få flere unge mennesker ind i branchen. Det betyder, at alle gerne vil hjælpe ved at tage elever og lærlinge. I Them får vi særligt ros fra det offentlige i forhold til det antal mennesker, vi uddanner hvert år,” slutter han.
CV:
Download vores app her