Vi er endnu engang dykket i arkiverne og har fundet lidt interessant søndagslæsning frem.
Denne gang er det en Buch Christensen artikel fra 2018, der handler om hvordan mejeriernes behov for syrevækkere i slutningen af 1900-tallet blev startskuddet for Chr. Hansens (i dag Novonesis) succes.
Fra artiklen: De fleste virksomheder, der vokser op sundt og stærkt, er i reglen begyndt småt. Det gælder også Chr. Hansen A/S.
Dengang blev virksomheden baseret på Chr. D. A. Hansens videnskabelige arbejde og følgende fire hensyn og forpligtelser – principper som virksomheden stadig stræber mod:
1) Vores kunder
2) Medarbejdere
3) Konkurrenter
4) Aktionærer
[…]
For at opnå de bedste starterkulturer har Chr. Hansen altid søgt efter egnede kilder, dengang som i dag. En vigtig kilde har været de syrevækkere, som blev anvendt til bl.a. den højt estimeret smørproduktion, som Danmark blev kendt for rundt om i verden og stadigvæk den dag i dag i form af Lurpak.”
Læs hele artiklen HER