Det delvist Mærsk-ejede togtransportselskab TMT, der har fragtet containere gennem Rusland, har misbrugt Arlas logo i salgsmateriale, vurderer Arla overfor Watchmedierne.
Arla kritiserer Mærsk i en sag om russiske jernbanetransporter. Ifølge Arla har det delvist Mærsk-ejede togtransportselskab TMT misbrugt deres logo i salgsmateriale. I en salgspræsentation fra et møde mellem Shanghai Tieyan Multi-Modal Transportation Co. Ltd. (TMT) og en kunde til A.P. Møller-Mærsk blev Arlas logo brugt som eksempel på virksomheder, der har benyttet den russiske transportmulighed. Arla ønsker ikke at blive associeret med dette og har derfor bedt Mærsk om at stoppe brugen af deres logo.
– Vi har ikke haft nogen viden om, eller givet vores tilladelse til, at et Arla-logo skulle optræde i den salgspræsentation, udtaler Arlas pressechef Bjarke Munk Kamstrup i et skriftligt svar til FødevareWatch, ShippingWatch og MobilityWatch. Han understreger også, at Arla har en striks politik om, at samarbejdspartnere ikke må anvende Arla-logoet.
– Det vigtigste for mig er at slå fast, at Arla Foods ikke har fragtet varer via Rusland siden invasionen af Ukraine, udtaler Bjarke Munk Kamstrup til Watchmedierne.
Mærsk afviser
Mærsk afviser overfor ShippingWatch og MobilityWatch, at salgspræsentationen betyder, at TMT tilbyder kunder togfragt gennem Rusland. Alexandra Belmonte, chief compliance officer i A.P. Møller-Mærsk, oplyser i en mail til Watchmedierne, at selskabet ikke har sendt fragt mellem Asien og Europa via russiske jernbaner siden maj 2022, hvor denne service blev indstillet. Der har dog været en enkelt afvigelse med to containere med mælkepulver fra Almaty i Kasakhstan til Suifenhe i Nordøstkina i april/maj 2024.
Mærsk ejer 29,4% af TMT, mens resten ejes af det statsejede kinesiske fragtfirma China State Railway Group. Mærsk har instrueret TMT i at sikre, at dette ikke sker igen. Læs hele artiklen på Fødevarewatch HER (-kræver abonnement).