Det norske mejeriselskab TINE har udvidet medarbejderstaben på mejeriet i Tana for at imødekomme efterspørgslen efter proteinrige mejeriprodukter.
– Det er tydeligt, at mange nordmænd, og især unge, er optaget af træning og kost. Og efterspørgslen efter proteinprodukter fortsætter kun med at stige. I løbet af de sidste tre år har vi tredoblet vores omsætning, siger Anniken Volckmar, Brand Manager TINE i en pressemeddelelse.
Sidste år producerede TINE 9.744 tons af proteinserien YT (foto) og øgede omsætningen med 58 pct. Når OL-atleterne rejser til Paris til sommer, tager de den nye YT Recovery Drink PRO med sig, som er skræddersyet til dem, der har brug for ekstra restitution mellem sessionerne.
Udover øget efterspørgsel efter YT-produkter er populariteten af andre mejeriprodukter med et højt proteinindhold, såsom hytteost, også stigende. Tal fra Oplysningskontoret for Mejeriprodukter viser, at hytteost sidste år havde en stigning på 14,4 procent. Alene i fjerde kvartal var stigningen på hele 35 procent.
– Den stigning, vi oplever, ser ud til at have en klar sammenhæng med, hvad der foregår på de sociale medier. Det blev ret tydeligt, efter nogle butikker solgte ud af hytteost med vaniljesmag, efter at isopskrifter med Cottage Cheese gik viralt på TikTok sidste år, fortæller Volckmar.
Læs mere HER
Foto: TINE