Margarinemarkedet er svækkes, men alternativer til traditionelle mejeriprodukter vokser og skabte overskud på 96 mio.kr. i 2023, skriver Food Supply.
Dragsbæk, der indgår i den norske Orkla-koncern, og selv har virksomheder som Naturli under sig, har netop leveret årsrapport for 2023 med et overskud på 96 mio. kr. overfor 73 mio. kr. i 2022.
Nettoomsætning landede på 1,2 mia. kr., medarbejderstaben var i gennemsnit 116 ansatte. Det skriver FoodSupply.
Dragsbæks primære forretningsområde har været margarine og i de senere år blandingsprodukter. Men nye alternativer til traditionelle mejeriprodukter er i vækst og bærer hoveddelen af væksten, da margarinemarkedet fortsætter med at falde 5-10 pct., som det har været tilfældet i en årrække.
– Dragsbæk-koncernen er i flere produktsegmenter markedsleder på mere bæredygtige alternativer, fremhæver ledelsen i årsrapporten. Det forventes således, at den positive efterspørgsel efter mere bæredygtige alternativer til traditionelle mejerivarer vil opveje nedgangen i margarinemarkedet, og Selskabet forventer således et positivt resultat før skat i niveauet 90 mio. kr. – 110 mio. kr., står der i årsrapporten.
Læs mere om årsregnskabet på Food Supply (kræver abonnement): Trods fald på margarinemarkedet: Nærmer sig overskud på 100 millioner (food-supply.dk)
Foto: Dragsbæk