10/06/2024

Dragsbæk tilfreds med indtjening på plantebaserede alternativer

Margarinemarkedet er svækkes, men alternativer til traditionelle mejeriprodukter vokser og skabte overskud på 96 mio.kr. i 2023, skriver Food Supply.

Dragsbæk, der indgår i den norske Orkla-koncern, og selv har virksomheder som Naturli under sig, har netop leveret årsrapport for 2023 med  et overskud på 96 mio. kr. overfor 73 mio. kr. i 2022.

Nettoomsætning landede på 1,2 mia. kr., medarbejderstaben var i gennemsnit 116 ansatte. Det skriver FoodSupply.

Dragsbæks primære forretningsområde har været margarine og i de senere år blandingsprodukter. Men nye alternativer til traditionelle mejeriprodukter er i vækst og bærer hoveddelen af væksten, da margarinemarkedet fortsætter med at falde 5-10 pct., som det har været tilfældet i en årrække.

– Dragsbæk-koncernen er i flere produktsegmenter markedsleder på mere bæredygtige alternativer, fremhæver ledelsen i årsrapporten. Det forventes således,  at den positive efterspørgsel efter mere bæredygtige alternativer til traditionelle mejerivarer vil opveje nedgangen i margarinemarkedet, og Selskabet forventer således et positivt resultat før skat i niveauet 90 mio. kr. – 110 mio. kr., står der i årsrapporten.

Læs mere om årsregnskabet på Food Supply (kræver abonnement): Trods fald på margarinemarkedet: Nærmer sig overskud på 100 millioner (food-supply.dk)

Foto: Dragsbæk

mejerimedier.dk

Flere nyheder

Seneste fra mejeriindustrien

Nyhedsbrev

sendt til dig hver uge

Copyright ©
2024
Mejerimedier
CVR: 41896981

Søg

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
post
kalender
maerkedag
stilling
udgivelse
This is a basic text element.