En artikel i Dairy Reporter stiller spørgsmålet om den engelske blåskimmelost Stilton har et problem? Baggrunden er påstande om, at den yngre generation ’hader Stilton’.
Stilton, Storbritanniens ikoniske blåskimmelost, er i følge skriverier i medierne upopulær blandt unge, ligesom det er blevet fremhævet at salget falder. En artikel i Dairy reporter har spurgt en række branchekendere om Stilton for alvor er kommet i farezonen. De afslører en mere nuanceret historie.
Andrew Swinscoe fra The Courtyard Dairy bemærker, mener, at nutidens “oplevelsesgeneration” søger nye og innovative smagsoplevelser, hvilket får traditionelle oste som Stilton til at virke gammeldags. Dens dobbelte identitet som både masseproduceret og håndværksmæssig ost gør situationen mere kompleks. Trods dens højere pris og produktionsudfordringer sikrer Stiltons beskyttede geografiske betegnelse dog dens unikke status
Et andet faktum er, at konkurrencen blandt de blå oste skærpet. Hvor Stilton tidligere var den foretrukne britiske blåskimmelost, deler den nu scenen med et bredere udvalg, hvilket både skaber konkurrence og muligheder.
Sarah Stewart fra Neal’s Yard Dairy mener, at kommunikation, markedsføring og innovation er nøglen til Stiltons fremtid. Sociale medier, innovative formater som osteskiver og brugervenlig emballage hjælper med at tiltrække yngre forbrugere, siger hun
Angående det faldende slag, så viser date rigtig nok, at salget af Stilton er faldet en smule (2,2 % i ifølge Nielsen), men samtidig er det samlede salg af blåskimmeloste steget med 6 % (ifølge Kantar), så det er ikke fordi briterne ikke bryder sig om blå ost.
’Stiltons historie handler ikke om tilbagegang, men om udvikling – en balance mellem tradition og innovation, der gør det muligt at trives i et dynamisk marked’, lyder en af konklusionerne i artiklen.
Læs mere HER
Foto: Unsplash