Færre babyer og økonomisk afkøling betyder lavere efterspørgsel og overskud af mælk, skriver Reuters. Arla justerer også strategien og forsøger at finde produktnicher rettet mod den ældre befolkning i Kina.
Kina oplever nu et stort overskud af mælk, som det er vanskeligt at eksportere, hvilket skyldes en kombination af faldende fødselstal, lavere efterspørgsel og en national fødevaresikkerhedsstrategi, der har ført til flere større mælkeproducenter.
Ifølge Reuters hænger denne udvikling sammen med den kinesiske regerings indsats for at fremme landets mejerisektor, hvor landmændene er blevet opfordret til at udvide deres produktion. Over 5 år er produktionen vokset med over 25 pct. til 41,97 mia. kg. mælk i 2023.
På trods af de øgede produktionskapaciteter, er forbruget af mejeriprodukter som ost, fløde og smør imidlertid faldet. For eksempel er forbruget af mælk pr. indbygger reduceret fra 14,4 kg i 2021 til 12,4 kg i 2022.
Siden da har det kinesiske statistikbureau ikke offentliggjort nyere data.
Produktionen er dog begyndt at tilpasse sig i takt med at mælkepriserne er dykket markant under produktionsomkostningerne. Det betyder at mange små og mellemstore mælkeproducenter indstiller produktionen.
Læs hele artiklen på Reuters HER
Endvidere er importen også faldet hvilket bl.a. påvirker Arla.
Arla også udfordret
De faldende fødselstal i Kina påvirker ikke kun den lokale mælkeproduktion, men også danske Arla Foods.
Ifølge Arla Internationals administrerende direktør, Simon Stevens, har udviklingen skabt et behov for at fokusere på nye vækstkategorier. I et interview med FødevareWatch tilbage i august forklarede han:
– Der er ingen tvivl om, at Kinas generelle økonomiske situation kræver, at vi søger nye vækstområder, som eksempelvis produkter rettet mod den ældre del af befolkningen, men det vil være en langsigtet strategi, udtalte direktøren.