Produktudvikling er dyrt og derfor har østjyske Planetdairy brug for kapitalindsprøjtning på ca. 30 mio. kr., siger direktør Jakob Skovgaard til Fødevarewatch.
Planetdairy blev stiftet i 2022 af de tre tidligere Arla-chefer – Jakob Skovgaard, Paul Cornillon og Jesper Colding. Forretningen er baseret på at lave mejeriprodukter, men hvor en betydelig del af mælken erstattes med bæredygtige planteprodukter. Det gælder eksempelvis Audu pizzatopping, der karakteriseres som klimavenlig, fordi fedtkilden er baseret på kokosolie og ikke palmeolie, som mange konkurrerende produkter. Endvidere er ca. 40 pct. af mælkeproteinerne erstattet med proteiner fra bælgfrugter, hvilket yderligere nedsætter klimabelastningen. Produktionen foregår som lønproduktion hos eksterne samarbejdspartnere, herunder Falengreen i Skanderborg.
Produktporteføljen består indtil videre af forskellige ostelignende produkter, men nu vil selskabet have mere fart i produktudviklingen, skriver Fødevarewatch. Derfor er man på jagt efter fremmed kapital.
– Vi kommer til at skulle rejse nogle flere penge over de kommende 12 til 18 måneder, for det koster penge at udvikle nye produkter, at bygge et brand, og det koster arbejdskapital at vokse, siger Jakob Skovgaard til Fødevarewatch. Han fortæller, at man har behov for en kapitalindsprøjtning i omegnen af 30-millionber kr. indenfor det næste år til halvanden for at få mere fart på produktudviklingen.
Planetdairy har i de første to regnskabsår haft underskud på henholdsvis 0,1 mio. kr. og 3,5 mio. kr. og havde i 2023-regnskabet en egenkapital på 9,6 mio. kr., skriver Fødevarewatch.
Se artiklen HER (kræver abonnement)
Foto: Planetdairy